Tweedehands auto of yountimer

Een tweedehands auto of een youngtimer op de zaak

Veel ondernemers kopen en rijden een tweedehands auto (of een youngtimer). Die kan ook op de zaak worden gezet, maar dan spelen voor de belasting wel wat dingen waarvan je op de hoogte moet zijn.

De voor- en nadelen van een tweedehands auto

Een tweedehands auto is goedkoper dan een nieuwe en dus heb je meer liquide middelen voor andere uitgaven of investeringen. Je kunt ook snel over een gebruikte auto beschikken, terwijl je op een nieuwe vaak maanden moet wachten. Tot slot kan een tweedehands auto natuurlijk beter zijn in het kader van duurzaamheid. Een auto op de zaak zetten kan belastingvoordelen hebben. Dat geldt ook voor een tweedehands auto: je kunt over de aanschaf afschrijven en de kosten aftrekken.

Dat de onderhouds- en reparatiekosten van een tweedehands auto hoger kunnen zijn dan van een nieuwe, kun je zelf ook wel bedenken. Wat bij de aanschaf vaak vergeten wordt, zijn de steeds strenger wordende milieuregels. Met name voor dieselauto’s, zoals de zero-emissiezones en de milieuzones. Als laatste kan de bijtelling van de auto over de oorspronkelijke cataloguswaarde een nadeel zijn. Die oorspronkelijke cataloguswaarde is tenslotte een stuk hoger dan dat jij nu voor de auto betaald hebt. Maar de lagere cataloguswaarde van toen kan ten opzichte van de hogere cataloguswaarde van een nieuwe auto nu, voor de bijtelling ook weer een voordeel zijn.

Is het een marge- of btw-auto?

Je kunt een occasion kopen die ooit door een particulier is aangeschaft of een auto die ooit zakelijk is aangeschaft. In het eerste geval is de margeregeling van toepassing en is er géén btw van toepassing. Dat geldt óók als je een ‘particuliere’ auto van een garagebedrijf koopt. Omdat er geen btw van toepassing is, is deze voor jou ook niet aftrekbaar.

Koop je een zakelijke auto, dan is er wel btw van toepassing en deze is dan ook gewoon aftrekbaar.

Als je een (marge-)auto van een particulier koopt, realiseer je dan dat je geen factuur krijgt. Dat maakt het lastige om de aankoop ook voor de Belastingdienst aannemelijk te maken. Het is het slim om het aankoopbedrag van je zakelijke rekening over te maken en een zelfgemaakte bon voor ‘betaling’ te laten tekenen.

Speciale regels voor een youngtimer

Een youngtimer is een auto die tussen 15 en 25 jaar oud is (ouder dan 25 jaar is een oldtimer). De bijtelling in verband met privégebruik is voor een youngtimer veel gunstiger dan voor een jongere auto. De bijtelling bedraagt namelijk 35% over de waarde in het economische verkeer, oftewel: de dagwaarde.

Voorbeeld nieuwe of tweedehands auto
Cataloguswaarde (incl. btw en bpm)€ 60.000
Bijtelling 22%€ 13.200 waarover inkomstenbelasting moet worden betaald
Voorbeeld youngtimer
Dagwaarde€ 8.000
Bijtelling 35%€ 2.800 waarover inkomstenbelasting moet worden betaald

Tweedehands auto en de btw

Als je de tweedehands auto of youngtimer van een particulier koopt, zit er geen btw in de aanschaf van de auto (zie ook hierboven). De correctie voor de bijtelling van de btw is dan 1,5%. Als je de auto zakelijk koopt, zit er wel btw in de aanschaf en is de correctie 2,7% zoals bij nieuwe auto’s.

Voor de bijtelling van btw op het privégebruik, geldt dat deze nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk betaalde btw op de kosten van dat jaar.

Het kan ook slim zijn om de zakelijke en privé kilometers bij te houden. Dan hoeft alleen de btw over het percentage privé kilometers te worden afgedragen. Let op dat voor de btw de woon-werkkilometers als privé kilometers tellen.

NOVI TIP
Een tweedehands auto van de zaak kan financieel (en fiscaal) heel interessant zijn. Dat geldt ook voor zogenaamde youngtimers waar speciale regels voor gelden.

Afbeelding van Ralf Ruppert via Pixabay