Stoppen met je bedrijf

Waarop letten als je stopt met je bedrijf?

Om wat voor een reden dan ook heb je besloten om te stoppen met je bedrijf (eenmanszaak). Wat komt er dan zoal op je af? Een checklist helpt…

Stoppen met je bedrijf?

Als je stopt met je bedrijf, komt er toch wel wat op je af. Je moet je netwerk op de hoogte brengen, contracten opzeggen, je uitschrijven als ondernemer en administratief en fiscaal de dingen goed regelen. Onderstaande checklist kan hierbij helpen. Ik ga hierbij uit van een eenmanszaak. Veel zaken spelen ook als je een BV hebt, maar een BV stoppen is wat ingewikkelder.

Administratief & fiscaal

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Maak op tijd een afspraak met mij om alle administratieve en fiscale zaken te bespreken en voor te bereiden. Denk o.a. aan de navolgende zaken.

  • Verkoop je je bedrijf?
    Leg tijdig contact met een bedrijfsmakelaar en laat je goed voorlichten. Heb je zelf een potentiële kandidaat op het oog, geef dan aan dat alle communicatie op basis van geheimhouding is. Maak uiteraard een (voorlopige) koopovereenkomst en laat die door mij checken.
  • Verkoop van goederen
    Wellicht heb je nog voorraden, materialen en gereedschappen die het nodige waard zijn en die je wilt verkopen. Afhankelijk van de boekwaarde levert dit winst of verlies voor je bedrijf op.
  • Goederen naar privé
    Grote kans dat je bepaalde voorraden en bedrijfsmiddelen zelf wilt houden. Sterker nog: alle voorraden en bedrijfsmiddelen die je niet aan een ander levert, gaan over naar je privévermogen. Je levert dan dus als ondernemer aan jezelf als privépersoon en bent daarover btw verschuldigd als je de btw hebt afgetrokken bij de aanschaf van de goederen. Daarbij moet officieel worden uitgegaan van de waarde van de goederen op het moment dat je ze zelf gaat gebruiken.
  • Bedrijfspand
    Heb je de afgelopen 10 jaar op naam van de zaak een pand gekocht en de btw afgetrokken, dan is de kans groot dat je de btw moet herzien ofwel terugbetalen. We rekenen dit samen uit.
  • Nog te betalen accountantskosten
    Als je de factuur voor je accountants- of administratiekosten normaal gesproken pas in het opvolgende jaar krijgt, vraag deze dan eerder. Zo kun je de kosten nog aftrekken en de btw nog terugkrijgen.
  • Aangifte omzetbelasting
    Je kunt op elk moment van het jaar stoppen met je bedrijf, maar je moet wel tot en met de uitschrijfdatum bij de KvK (meestal per kwartaal) aangifte omzetbelasting doen.
  • Aangifte inkomstenbelasting
    In april van volgend jaar moet je zoals gewoonlijk aangifte inkomstenbelasting doen. Hier geef je de zogeheten staking van je bedrijf aan en kun je € 3.630 stakingsaftrek claimen.
  • Oudedagsreserve
    Heb je in het verleden een oudedagsreserve opgebouwd, dan moet je daarover af gaan rekenen als je stopt met je onderneming. Het is dus zaak dat je daar voldoende liquide middelen voor hebt. De bedragen waar je in de loop van de tijd geen belasting over hebt betaald, worden nu bij de winst opgeteld.
  • Bankzaken
    Jouw zakelijke rekeningen kunnen opgezegd worden op het moment dat je ze echt niet meer nodig hebt. Tegoeden moeten naar privé worden geboekt.
  • Schulden
    Heb je nog schulden? Dan is het nu tijd om die af te rekenen. Heb je zelf nog vorderingen bij klanten openstaan, geef dan nu extra druk om tot betaling over te gaan.
  • Subsidies
    Heb je subsidies aangevraagd en gekregen, dan kan het zijn dat je een deel moet terugbetalen.
  • Administratie
    Gooi je administratie niet weg; je bent voor de fiscus verplicht deze zeven jaar te bewaren.
  • Uitschrijven Kamer van Koophandel
    Er komt een moment dat je je officieel uitschrijft bij de Kamer van Koophandel. Dit is zo ongeveer de laatste stap. Stem dit even af met mij en doe dit niet te snel.

Contracten en abonnementen

Je sluit meer contracten af dan je in eerste instantie misschien zult denken. Zeg deze tijdig op. In tegenstelling tot privé contracten kun je zakelijke contracten vaak maar één keer per jaar opzeggen, terwijl dit privé vaak maandelijks is. Denk aan o.a. de navolgende zaken.

  • Klanten
  • Leveranciers
  • Telefoon (vast, mobiel)
  • Internet
  • Huur
  • Gas, water, elektra
  • Verzekeringen
  • Leasecontracten (afkopen of overzetten naar privé?)
  • Contributie van je beroepsvereniging
  • Abonnementen, zoals je accountant, netwerkclubs, vakliteratuur, e.d.
  • Tankpas
  • Software abonnementen
  • Social media-accounts
  • Advertenties of sponsoring die jaarlijks doorlopen

Communiceer

Je zult je netwerk op de hoogte moeten brengen van je plannen. Als je je bedrijf echter verkoopt, zal vaak in de koopovereenkomst staan dat je dit juist niet communiceert voordat de koop rond is. Je opvolger wil juist verder gaan met jouw netwerk en heeft daar waarschijnlijk ook voor betaald. Het is dan zaak om de communicatie goed met elkaar af te stemmen. Als je bedrijf doodbloedt, doe je dit meestal wel voordat je echt gestopt bent. Denk aan o.a. de navolgende zaken.

  • Klanten
    Als je vaste klanten hebt, rekenen deze waarschijnlijk op jou als leverancier. Ze hebben tijd nodig om een nieuwe leverancier te zoeken. Misschien kun jij de daarbij wel helpen? Let er ook op dat lopende bestellingen en opdrachten netjes worden afgehandeld. Heb je (raam)-overeenkomsten afgesloten, check dan tijdig in je voorwaarden hoe en wanneer je het contract kunt opzeggen en ga in overleg als dit nodig is.
  • Leveranciers
    Het is niet alleen netjes om vaste leveranciers ook op de hoogte te brengen, maar het kan ook best zijn dat zij met jouw bestellingen en opdrachten rekening houden. Heb je (raam)-overeenkomsten afgesloten, check dan tijdig in de voorwaarden hoe en wanneer je het contract kunt opzeggen en ga in overleg als dit nodig is.
  • Netwerkcontacten
    Informeer ook je belangrijkste netwerkcontacten, vaak collega-ondernemers, en voorkom dat er gekletst gaat worden. Dat kan een-op-een, bij netwerkbijeenkomsten en ook via je website en social media (LinkedIn?).
  • Personeel
    Als je personeel in dienst hebt, is dat iets waar je heel goed rekening mee moet houden. Je moet werknemers vroegtijdig informeren. Laat je over de juiste aanpak goed adviseren. Denk ook aan zaken als ontslagvergunningen, transitiekosten, e.d. Ook oproepkrachten en uitzendkrachten die vaker voor je gewerkt hebben, verdienen dat ze geïnformeerd worden.

Stoppen met een BV

Als je een BV hebt, zijn veel van bovenstaande punten ook van toepassing en er zijn nog meer aandachtspunten. Om met een BV te stoppen moet deze ontbonden worden en de Algemene Vergadering van aandeelhouders moet hierover een formeel besluit nemen. Als er meerdere aandeelhouders zijn, dan staat in de statuten met welke meerderheid van stemmen dit besluit wordt genomen. De BV stopt op het moment dat de aandeelhouders hebben afgesproken. Er komen allerlei formaliteiten bij kijken. Dit is ook afhankelijk van de financiële positie van de BV. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een zogenaamde turboliquidatie (als de BV geen baten heeft) en er moet afgerekend worden voor de omzetbelasting en de vennootschapsbelasting.

NOVI TIP
Er komt het nodige kijken bij het stoppen met je bedrijf. Neem vroegtijdig contact met me op om dit samen in goede banen te leiden. De checklist ‘Stoppen met je bedrijf’ helpt.

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay