Ingegeven door de corona-maatregelen of gewoon als uitbreiding van je onderneming…, in 2022 wil je een nieuwe bedrijfsactiviteit starten. Waar moet je zoal rekening mee houden?
Een nieuwe bedrijfsactiviteit
Stel, je bent schilder en afgelopen jaar heb je steeds meer vraag gekregen van doe-het-zelfschilders voor het leveren van verf. En passant verkocht je ook nog wat kwasten, schuurpapier, enz. Dat was best leuke business die zomaar aan kwam waaien. Bovendien kon je partner je daar een handje mee helpen. Dus … jij en je partner hebben besloten om dit jaar een webshop te lanceren.
Een nieuwe bedrijfsactiviteit. Zo kan een sportschool starten met voedingsadviezen of een evenementenorganisatie met een koeriersbedrijf. Allemaal voorbeelden van nieuwe bedrijfsactiviteiten. Als je dat doet komen daar wat ‘formele’ aandachtspunten bij kijken.
Vanuit welke onderneming?
Je zult moeten beslissen of je de nieuwe activiteit in een bestaand of in een nieuwe onderneming wilt onderbrengen. Alle mogelijkheden hebben zo hun eigen voor- en nadelen.
BV én eenmanszaak. Werk je vanuit een BV, dan kun je voor de nieuwe activiteit een nieuwe BV oprichten. Je kunt er ook een eenmanszaak naast gaan voeren.
Slechts één eenmanszaak mogelijk. Werk je vanuit een eenmanszaak, dan móet je de nieuwe activiteit daarin onderbrengen. Je mag namelijk maar één eenmanszaak hebben. Als je op een andere locatie start, mag je van de nieuwe activiteit wel een nevenvestiging maken. Een andere mogelijkheid is dat je partner een eigen onderneming (eenmanszaak) begint.
Samen een Vof. Het is ook mogelijk om samen met je partner een Vof te starten. Maar daar komen dan weer heel andere zaken bij kijken.
Meteen een BV oprichten. Tot slot is er de mogelijkheid om voor de nieuwe activiteit direct een (nieuwe) BV op te richten.
NOVI Tip
Alle mogelijkheden hebben hun voor- en nadelen. Heb je plannen voor een nieuwe bedrijfsactiviteit, neem dan even contact met me op. Dan zetten we alle plussen en minnen van de verschillende ondernemingsvormen op een rijtje.
De inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Je hebt je ooit ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daar staat o.a. de naam van je onderneming en je bedrijfsactiviteit geregistreerd. Wellicht dat de bedrijfsnaam (je statutaire naam) ook je handelsnaam is (de naam waarmee je naar buiten treedt). Je kunt echter ook een of meerdere handelsnamen registreren.
Twee voorbeelden
- Schildersbedrijf de Kwast begint met de verkoop van verf. De ondernemer vindt dat dit best onder dezelfde bedrijfsnaam kan. Hij/zij hoeft alleen maar de extra activiteit bij de KvK op te geven.
- Evenementenorganisatie Festival gaat ook pakketten bezorgen. De eigenaar wil echter géén direct verband tussen de evenementen en het bezorgen van pakketten. Daarom registreert hij/zij een nieuwe bedrijfsactiviteit én een nieuwe handelsnaam: Koeriersdienst Voor elk pakket.
Dat doe je als volgt. Je inschrijving aanpassen is helemaal gratis. Dat doe je via de website van de KvK.
Als het heel groot wordt… Stel nu, dat je nieuwe bedrijfsactiviteit groter wordt dan hetgeen je nu doet. Dan is het slim om dit bij de KvK aan te geven. Aan de hand van je belangrijkste bedrijfsactiviteit krijg je namelijk de SBI-code toegekend. De juiste, belangrijkste, code kan een rol spelen bij vergunningen, financieringen, verzekeringen en, zoals afgelopen jaren bleek, bij het krijgen van (corona)-steun.
De administratie aanpassen
Als de activiteiten in hetzelfde bedrijf zitten, dan hoef je maar één administratie te voeren. In het begin denk je misschien dat het niet zo’n vaart zal lopen, maar tóch is het slim om vanaf het begin je boekhouding iets opnieuw in te richten. Je kunt dan omzetten, kosten en winst per activiteit volgen en bijsturen waar je dat nodig vindt. Vergeet daarbij ook niet je uren en zakelijke kilometers apart te houden. Schildersbedrijf De Kwast kan voor het leveren van verf dezelfde factuur gebruiken als voor het schilderen van een woning. Koeriersbedrijf Voor elk pakket kan beter een andere factuur gebruiken dan Evenementenorganisatie Festival. Daar mag ook een nieuw logo bij.
En je belastingaangiften?
Binnen dezelfde onderneming/eenmanszaak moet je de verschillende activiteiten gewoon bij elkaar optellen. Dat doet het boekhoudpakket automatisch. Je doet dus ook maar één btw-aangifte. Houd er wel rekening mee dat het btw-tarief van de nieuwe activiteit eventueel anders kan zijn.
Beperk je risico’s
Je wilt zo weinig mogelijk gedoe. Daarom heb je ooit goed nagedacht over je algemene voorwaarden. Én daarom moet je nu ook checken of die met de nieuwe activiteit nog moeten worden aangepast.
De meeste ondernemers hebben ook een aansprakelijkheidsverzekering. Neem met je tussenpersoon contact op, of je nog voldoende verzekerd bent nu je een nieuwe activiteit gaat beginnen.
Afbeelding van S. Hermann & F. Richter via PixabayNOVI Tip
Informeer mij tijdig over je nieuwe plannen. Ik zorg er dan voor dat je, o.a. met extra grootboekrekeningen, verkoop, inkoop, kosten, enz. apart kunt bijhouden. Zónder dat dit al te veel tijd gaat kosten.