Elevator pitch

Stel je voor! Met een elevator pitch …

Als ondernemer werk je voor je klanten. En klanten zijn geen bedrijven maar mensen. En aan mensen die je niet kent, moet je je voorstellen. Kort, krachtig en effectief. En dat doe je met een elevator pitch. Maar wat is dat en hoe kom je eraan?

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een kort en krachtige manier om jezelf als ondernemer voor te stellen aan een ander. De term komt van pitchen in een lift. Je hebt maar kort de tijd voor de lift stopt. Sommigen zeggen dat een elevator pitch maximaal 30 seconden mag duren en uit maximaal 75 woorden mag bestaan, maar we zullen later zien dat dit afhangt van de situatie.

Wat moet er zeker in jouw elevator pitch?

Als je op een receptie aan iemand wordt voorgesteld, dan is het niet zo dat jij jouw elevator pitch moet opdreunen. Dat doe je pas als daar de gelegenheid voor is. Bijvoorbeeld op cursussen, netwerkbijeenkomsten, trainingen en ondernemersbijeenkomsten. Je gaat er dan vanuit dat je je aan een potentiële klant voorstelt.

Je elevator pitch moet daarom het klantprobleem omschrijven, de oplossing die jij daarvoor biedt, wat jou uniek daarin maakt en een call-to-action.

Ja, wat doe jij eigenlijk?

Denk voordat je je elevator pitch schrijft nog eens na over jezelf, je bedrijf en je klanten. Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat doe ik eigenlijk?
  • Voor wie doe ik dit?
  • Waarom doe ik dit?
  • Wat levert dat de klant dan op?

Voorbeeld
Stel, je hebt een nagelstudio.
Wat doe ik? Ik verzorg nagels en plaats kunstnagels.
Voor wie doe ik dat? Dat doe ik voor vrouwen en ook steeds meer voor mannen.
Waarom doe ik dit? Ik doe dit omdat ik de uiterlijke verzorging heel belangrijk vind en omdat goed verzorgde nagels het visitekaartje hiervoor zijn.
Wat levert het de klant op? Een goede nagelverzorging voorkomt niet alleen schimmels en ontstoken nagelriemen, maar het draagt ook bij aan een mooi uiterlijk en maakt je zelfverzekerder.

De korte en de ideale elevator pitch

De korte elevator pitch. Je sluit tijdens het ondernemerscafé aan bij een groepje ondernemers en stelt je voor. Je stelt je voor met je naam én met je bedrijfsnaam. Voor dat moment is dat vaak voldoende. Op de vraag: “Wat doe je precies?” kun je dan je korte elevator pitch gebruiken. Het is vaak makkelijk om je korte pitch met “Ik help klanten met …” te beginnen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se.

Voorbeeld
“Ik ben Chantal van nagelstudio Good Looks uit Someren. Ik help klanten met het verzorgen van hun nagels , zodat ze er mooi en goed verzorgd uit blijven zien”.

De ideale pitch. De ideale pitch duurt langer. Je gebruikt deze als je daar echt de gelegenheid voor krijgt. Bijvoorbeeld tijdens een netwerkbijeenkomst. Voor een ideale pitch zijn 4 p’s van belang.

Je omschrijft het klantprobleem, jouw unieke oplossing en vertelt wat de klant dat oplevert. Dat doe je met veel passie en enthousiasme. De klant moet niet alleen horen wat je zegt, maar het ook voelen.  Maak het zo persoonlijk als mogelijk. Het helpt zeker als je over ‘ik’ en ‘jij’ praat.

Voorbeeld
“Ik zorg ervoor dat jouw nagels op een zo natuurlijk mogelijke wijze er verzorgd uitzien en dat jij onbezorgd mensen kunt ontmoeten.”

De ideale elevator pitch is een korte presentatie. Ga staan, kijk de mensen aan en praat beeldend. Dat kan door een beeldend voorbeeld te gebruiken of door met een anekdote te beginnen.

Beeldend voorbeeld
“Stel je voor … Je bent getuige bij een bruiloft. Nieuwe jurk en nieuwe schoenen gekocht en naar de kapper. Maar… je bent bang voor de foto van je handen als je je handtekening zet. Enkele ontstoken nagelriemen en twee afgebroken nagels. Dat wil je toch niet?”

Voorbeeld anekdote
“Voor mijn afstudeeropdracht vroeg ik meiden en vrouwen tussen 18 en 24 jaar waar zij zich qua uiterlijk het meest druk om maken. Op plek één stond ‘gewicht’, maar het bleek ook dat 65% van hen zich heel onzeker over hun uiterlijk voelt als hun nagels er niet goed verzorgd uitzien. Dat was voor mij reden …”

Door in je ideale elevator pitch cijfers aan je verhaal te koppelen, zet je je verhaal extra kracht bij: “Maar liefst 65% van de vrouwen voelt zich …”

Doe inspiratie op

Misschien dat dit voorbeeld je inspireert:

“Stel je voor … Je bent getuige bij een bruiloft. Nieuwe jurk en nieuwe schoenen gekocht en naar de kapper. Maar… je bent bang voor de foto van je handen als je je handtekening zet. Enkele ontstoken nagelriemen en twee afgebroken nagels. Dat wil je toch niet …?
Hoi, ik ben Chantal van nagelstudio Good Looks uit Someren. Uit onderzoek blijkt dat 65% van de vrouwen zich door onverzorgde nagels onzeker over het uiterlijk voelt. En dat is helemaal niet nodig. Ik geef nagels weer een verzorgde uitstraling en voorkom hiermee ook gezondheidsproblemen. Dat doe ik zoveel als mogelijk op natuurlijke wijze. Kunstnagels pas ik alleen toe als het echt niet anders kan. Wil jij dat ook? Maak dan online een afspraak op Goodlooks.nl.”

En anders dit filmpje van Thom Uildriks, finalist NK pitchen.

NOVI TIP
Het is slim om je goed, kort, krachtig en effectief voor te stellen aan collega-ondernemers en/of aan potentiële klanten. Heb daarom zowel een korte als een ideale elevator pitch paraat voor het geval dat.

Foto door RDNE Stock project: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/marketing-uitgang-technologie-bedrijf-7413915/