Bij NOVI kiezen we samen het boekhoudpakket dat het beste bij jou en je bedrijf past. In dit artikel een nadere kennismaking met Yuki …
De basis van jouw bedrijf
Inzicht in je bedrijf. Als je al langer onderneemt, dan weet je dan een goede boekhouding de basis is van je bedrijf. Je hebt het nodig om te zien hoe je bedrijf ervoor staat en kunt bijsturen als dat nodig is. Hoeveel omzet heb je tot en met heden gemaakt en loopt dat volgens plan? Wat zijn de kosten geweest? En zijn die kosten in balans versus de omzet die je maakt? Een goed boekhoudprogramma geeft op deze vragen snel een antwoord.
Handelen met inzicht. Bij NOVI is het belangrijk dat je ook zelf begrijpt hoe jouw bedrijf financieel in elkaar zit. Met de juiste verwerking van alle facturen en banktransacties help ik je uiteraard, maar een echte ondernemer handelt ook naar zijn of haar financiële positie. Daarbij helpt NOVI je graag met de software.
Het juiste boekhoudpakket kiezen
Het juiste boekhoudpakket is voor elke ondernemer anders. Bij NOVI kiezen we dit samen. Software waar het meest mee gewerkt wordt is: Yuki, Snelstart, Jortt en bij zeer eenvoudige boekhoudingen Excel. Soms heeft een ondernemer zelf een bepaalde voorkeur en soms volstaat het ene pakket beter dan het andere. Ik gaf in een eerder artikel al meer inzicht in Snelstart , nu een kleine inkijk in Yuki.
Over Yuki
Yuki werkt net als de meeste boekhoudpakketten online. Het is ontwikkeld door ondernemers en erg visueel ingesteld. De plaatjes bij de functies vertellen al voldoende. Er zijn uiteraard cijfermatige overzichten, maar ook grafieken en tabellen. Binnen twee klikken ben je altijd bij de oorspronkelijke factuur en weet je als ondernemer weer waar het over gaat. Zo krijg je zelf ook steeds meer inzicht in je boekhouding. Er is ook een app voor je smartphone. Afhankelijk van het pakket dat we kiezen, krijg je meer of minder opties. Bekijk dit filmpje anders maar eens…
Samenwerken met de accountant. Met Yuki is het net wat makkelijker om als ondernemer met mij als accountant samen te werken. Met de zogenaamde ‘Postbus’ kun je bijvoorbeeld direct met mij communiceren en opmerkingen plaatsen of vragen stellen over een bepaalde boeking of factuur. Je krijgt via deze postbus ook een lijst op alfabetische volgorde van je leveranciers met facturen die je vergeten bent aan te leveren.
De pakketten
Yuki kent verschillende pakketten: Small, Medium, Large en Unlimited die beginnen bij € 20 per maand. Yuki kun je alleen via de accountant, via mij dus, aanschaffen. Het totale maandtarief dat je kwijt bent, hangt uiteraard mede af van welke werkzaamheden ik nog meer voor je moet doen.
Small vaak voldoende. Small is meestal geschikt voor klein-mkb, vaak ZZP. Bij Medium zou al wat personeel in dienst kunnen zijn en dus ook meer facturen, enz. Het aantal facturen dat je jaarlijks verstuurt en ontvangt, is meestal doorslaggevend voor het type pakket dat je moet kiezen. Zoals gezegd kunt je als ondernemer vanuit Yuki Small factureren en meteen ook offertes maken. Als een offerte een order wordt, heb je meteen ook een factuur klaar staan. Handig is ook dat je met Yuki (tegen betaling) gebruik kunt maken van Mollie en dan dus een iDeal-betaallink op je factuur kun zetten. Uit de praktijk blijkt dat er dan sneller betaald wordt.
Medium, Large, Unlimited. Als je met projecten werkt en deze wilt analyseren (inkoop, verkoop, uren, enz.), dan moet je minimaal Medium hebben. Als je automatisch wilt incasseren bij je klanten, moet je minimaal Large hebben. Het aantal facturen per maand is voor Medium 125, voor Large 200 en voor Unlimited onbeperkt.
Kiezen. Samen kiezen we het pakket dat het beste bij jou en je onderneming past en wat het meest ‘toekomstzeker’ is. Voor de beeldvorming staat onderaan dit artikel een vergelijking tussen de verschillende pakketten.
Handige Yuki functies
Digitale ordners. Bij Yuki krijg je een visueel archief te zien. Dat zijn digitale ordners, waar je ook overige informatie in op kunt slaan. Dus niet alleen Inkoop, Verkoop en Bank, maar ook Personeelszaken, Belastingen, Correspondentie, Verzekeringen, Contracten, enz. Bij Snelstart krijg je dit niet.
Klantgegevens. Als Yuki de gegevens van je leverancier herkent, wordt deze automatisch opgeslagen. Je kunt ook in een verkoopfactuur de gegevens van je klant invullen, waarmee deze ook direct als klant wordt opgeslagen. Dat werkt niet met klantnummers zoals bij Snelstart en gaat dus erg gemakkelijk en snel.
Omzet en btw. Verder kun je zoveel omzetrekeningen gebruiken als je wilt en de btw-percentages kunnen wisselend gebruikt worden. Je krijgt dan echt inzicht in je soort omzet en niet zoals traditioneel omzet 21%, omzet 9% en omzet geen btw. Denk aan bijvoorbeeld omzet per artikel, omzet uren en omzet producten, omzet per type dienstverlening, enz. Bij Yuki kun je bovendien op elk moment zien hoeveel btw je voor een bepaald kwartaal moet betalen. Handig als je hier een reservering voor wilt maken.
De Yuki-app. Met de app van Yuki kun je niet factureren. De app is een tijd geleden aangepast. De app wordt vooral gebruikt voor het aanleveren van bonnen en om een beknopt inzicht in de financiële situatie te krijgen. Handig voor als je onderweg bent bijvoorbeeld. Tot slot heb je je archief altijd bij de hand.
Veel koppelingsmogelijkheden. Het kan heel handig zijn als je boekhoudsoftware gekoppeld kan worden met andere programma’s waarmee je werkt. Met Yuki is dat mogelijk; er wordt samengewerkt met de belangrijkste aanbieders: bank, CRM, debiteurenbeheer, facturering, betalingsproviders, rapportagesoftware, salarisadministratie, urenregistratie, webshops en kassasystemen. Vaak is dit wel tegen betaling.
NOVI Tip
Yuki verschilt op een aantal vlakken sterk van Snelstart. Weet je niet te kiezen tussen alle pakketten, dan kiezen we samen het pakket dat het beste bij jou past.