Besparen op bedrijfskosten

Stel je zelf deze 10 vragen en bespaar op je kosten

Als de marge onder druk staat kun je de prijs verhogen, maar ook besparen op de kosten. Ga er eens even goed voor zitten en stel jezelf de tien vragen uit dit artikel. Waar zie je besparingsmogelijkheden? Breng ze in kaart en maak keuzes waar te besparen en … waar niet.


Vraag 1 – Wat zijn mijn vaste lasten en kan ik die verlagen?

Vaste lasten, zoals huur, personeel en verzekeringen kunnen bij veranderende marktomstandigheden en dus bij teruglopende omzet een probleem worden om te betalen. Je gehuurde bedrijfsruimte kan zomaar te groot zijn. Ga eens op zoek naar een andere ruimte of iemand om de ruimte mee te delen. In de afgelopen jaren is er van alles gebeurd op het gebied van bedrijfsruimte. Er is momenteel best een groot aanbod van bedrijfsruimte, dus wellicht is het interessant om te verhuizen. Wees kritisch bij het antwoorden van de vraag. Heb je echt al die abonnementen nodig? Is dat telefoonabonnement met onbeperkt internet noodzakelijk?

Vraag 2 – Heb ik wel goede condities en afspraken met de bank gemaakt?

Je bank stelt condities en beperkingen aan de lening en het rekening-courantkrediet. Meestal vormt de verschuldigde rente een grote kostenpost. Ben je eigenlijk nog wel tevreden over je huidige bank? Overstappen is tegenwoordig snel gedaan. Steek er wat tijd in om de tarieven te vergelijken. Daar zitten vaak verborgen kosten in.

Vraag 3 – Moet ik activiteiten zelf doen, uitbesteden, of ermee stoppen?

Doe je alles zelf? Grote kans dat dat helemaal niet voordelig is. Zaken als marketing, ICT en administratie zijn wel nodig, maar je hebt er misschien te weinig verstand van of ziet er tegenop. Hierdoor kost het te veel van je eigen tijd. En tijd is geld. Dus besteedt dit uit. Overweeg om activiteiten die je naast je corebusiness bent gaan doen uit te besteden aan een ander of om er helemaal mee te stoppen.

Vraag 4 -Benut ik mijn productiecapaciteit optimaal?

Bereken of meet hoeveel uren per week je middelen en medewerkers gebruikt worden voor activiteiten die omzet opleveren. Wellicht kun je de bezettingsgraad verhogen of kun je middelen of medewerkers beter afstoten.

Vraag 5 – Brengen mijn marketinguitgaven wel voldoende op?

Er wordt weleens gezegd: de helft van alle marketinguitgaven is weggegooid geld; de vraag is alleen welke helft? Toch zijn je marketinginspanningen de motor achter je omzet. De effecten van online marketing zijn tegenwoordig heel goed te meten. Vraag je klanten eens hoe ze jou of jouw bedrijf gevonden hebben. Adverteer je in een krant, gemeentegids of wijkblad? Ga eens na hoeveel het kost en hoeveel het oplevert. Op welke media komen jouw (nieuwe) klanten jou het vaakst tegen?

Vraag 6 – Hoe verbeter ik de tijdbesteding van mijn medewerkers?

Vaak zijn personeelskosten de grootste kostenpost. Met (tijdelijk) tijdschrijven of interviews kun je in kaart brengen of de tijdsbesteding te verbeteren is.

Vraag 7 – Hoe verbeter ik het betaalgedrag en hoe ga ik om met wanbetalers?

Soms kunnen klanten niet of niet meteen betalen. Dat kan een leiden tot veel schade. Een incassoprocedure waar iedereen je onderneming zich aan houdt, biedt een oplossing voor een deel van het probleem. Ook een betaallink op je factuur of het sturen van een betaalverzoek kan al voor een verbetering van het betaalgedrag zorgen.

Vraag 8 – Moet ik meer of minder voorraad aanhouden?

Grote voorraden zijn aantrekkelijk voor klanten en voor medewerkers, maar er gaat ook veel geld in zitten en vaak ook veel opslagruimte.

Vraag 9 – Kan ik mijn administratie- en advieskosten verlagen?

Tja, als je al klant bij mij bent, weet je het al. Voor een vooraf afgesproken prijs wordt je administratie gevoerd en krijg je er (belasting)advies bij. Een extra advies nodig? Eveneens tegen een vooraf afgesproken prijs.

Vraag 10 – Heb ik een goed bedrijfsmodel of kan het toch beter …?

Soms, in goede en ook in slechte tijden, is het bijsturen niet voldoende. Je hebt een ander opzet van je bedrijfsvoering nodig. Andere markten, andere logistiek, andere verkoopwijze, enz.

NOVI TIP
Stel jezelf eens de 10 vragen uit dit artikel. Beantwoord ze samen met een collegae, je partner of met mij. Zo kun je verbeterpunten voor je onderneming vinden.

Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay