Kunstmatige intelligentie AI voor je onderneming

De mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) in je onderneming

Er is veel te doen over artificiële intelligentie, oftewel kunstmatige intelligentie. Wat zoal in het bedrijfsleven mogelijk is, is in dit artikel op een rijtje gezet.

Uhh… artificiële intelligentie?

AI staat voor kunstmatige intelligentie en verwijst naar het vermogen van computers of machines om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Deze intelligentie omvat functies zoals leren, redeneren, probleemoplossing, waarneming en taalbegrip. AI-systemen worden aangedreven door complexe algoritmen en gegevensverwerking, en ze kunnen zich aanpassen en verbeteren na verloop van tijd op basis van ervaringen.

En algoritme? Het woord algoritme roept al snel het beeld op van een computer die een moeilijk wiskundig probleem oplost. Maar in essentie is een algoritme niets anders dan een eindige set instructies voor het bereiken van een doel. Als je het op die manier bekijkt, is een recept voor het koken van een lekkere maaltijd ook een algoritme, maar de term zal toch vaker met getallen en computers geassocieerd worden (bron: TU Delft).

De mogelijkheden van AI op de werkvloer

Het toepassingsgebied op de werkvloer is heel breed. En vaak wordt het al toegepast zonder dat een ondernemer zich daar bewust van is. Denk maar eens aan het inboeken van gescande rekeningen door boekhoudprogramma’s. Onderstaand vind je een aantal toepassingsmogelijkheden met voorbeelden.

Automatisering

AI kan repetitieve en tijdrovende taken automatiseren, waardoor werknemers zich kunnen concentreren op taken die meer menselijke vaardigheden en creativiteit vereisen. Dit kan kosten besparen en de efficiëntie verhogen.

Voorbeeld. In een productieomgeving kan AI-gebaseerde robotica worden gebruikt om repetitieve assemblagetaken uit te voeren, zoals het monteren van elektronische componenten op printplaten, waardoor menselijke arbeid wordt verminderd.

Data-analyse

AI kan grote hoeveelheden gegevens analyseren en patronen herkennen die moeilijk door mensen kunnen worden waargenomen. Dit is nuttig voor besluitvorming, marktonderzoek en het identificeren van trends.

Voorbeeld. Een webshop of een verkoper kan AI gebruiken om klantgegevens en aankoopgeschiedenis te analyseren en op basis daarvan productaanbevelingen te doen die persoonlijk zijn afgestemd op iedere individuele klant.

Klantenservice

Chatbots en virtuele assistenten kunnen klantenserviceondersteuning bieden, vragen beantwoorden en problemen oplossen, 24/7 beschikbaar zijn en kosten besparen.

Voorbeeld. Een bank kan een chatbot op zijn website implementeren om klanten te helpen bij veelvoorkomende vragen over rekeningsaldo, transacties en leningen.

Voorspellende analyse

AI kan helpen bij het voorspellen van toekomstige trends, verkoopprognoses en voorraadoptimalisatie.

Voorbeeld. Een ijssalon kan AI inzetten om de vraag naar bepaalde producten te voorspellen op basis van historische verkoopgegevens, weerpatronen en seizoensinvloeden, waardoor ze de voorraadniveaus effectiever kunnen beheren.

Natuurlijke taalverwerking

AI kan tekst en spraak begrijpen en verwerken, waardoor geautomatiseerde interacties met klanten en medewerkers mogelijk zijn, evenals het analyseren van tekstgegevens voor inzichten. ChatGTP is een voorbeeld, waarover later meer.

Voorbeeld. Een klantenservicecentrum kan AI gebruiken om e-mails en sociale-mediaberichten van klanten te analyseren en te classificeren, zodat ze snel kunnen reageren op dringende problemen of vragen.

Beeldherkenning

Dit kan worden gebruikt voor kwaliteitscontrole, beveiliging, of zelfs in de medische sector voor het diagnosticeren van beelden zoals röntgenfoto’s.

Voorbeeld. In de maakindustrie kan AI worden gebruikt om camerabeelden van producten te analyseren en defecten te identificeren, waardoor de kwaliteitscontrole wordt verbeterd. Ook gezichtsherkenning als toegangscontrole is een voorbeeld.

Robotica

Robots met AI kunnen worden ingezet in productie, logistiek en zelfs in de gezondheidszorg om taken uit te voeren die eerder door mensen werden gedaan.

Voorbeeld. In magazijnen kunnen autonome mobiele robots worden gebruikt om goederen te verplaatsen en te ordenen, waardoor de efficiëntie van het orderpicken en de opslag wordt verbeterd.

Cybersecurity

AI kan voor cybersecurity worden ingezet om bedreigingen te detecteren en te bestrijden, waardoor bedrijven en organisaties veiliger zijn.

Voorbeeld. Een bedrijf kan AI-gebaseerde beveiligingssoftware gebruiken om verdachte activiteiten in zijn netwerk te detecteren en onmiddellijk te reageren om potentiële inbreuken te voorkomen.

AI in de praktijk

Dit lijkt nog allemaal wat theoretisch, daarom nog een lijstje met praktische voorbeelden:

  • Banken gebruiken AI om witwastransacties te herkennen.
  • Bij recruitment helpt AI om kandidaten te selecteren en testen.
  • HR kan met AI aan de hand van werkprestaties de juiste personeelsleden selecteren voor promotie.
  • In de industrie kan een algoritme ‘zien’ wanneer een machine onderhoud nodig heeft.
  • AI doet aanbevelingen over energiebesparing bij productiebedrijven.
  • In ziekenhuizen ondersteunt AI de herkenning van ziektebeelden en daarmee de diagnose door artsen.
  • Een boekhoudprogramma boekt automatisch rekeningen op het juiste grootboeknummer.
  • AI kan helpen potentiële pandemieën tijdig te herkennen, zodat de impact daarvan beperkt blijft.
  • Fruittelers en veilingen kunnen met AI rot fruit en gezond fruit scheiden.
  • De politie gebruikt AI om het gebruik van mobiele telefoons tijdens het autorijden te voorkomen.
  • Wetenschapscentra gebruiken AI om onderzoekers sneller toegang te geven tot onderzoeksdata.
  • In auto’s helpt AI gevaarlijke situaties te herkennen
  • Webshops gebruiken AI om de juiste producten aan klanten voor te stellen.
  • Het MKB gebruikt AI voor e-commerce en klantenbeheer.
  • Logistieke bedrijven gebruiken AI voor route- en vervoersplanning.
  • In productiebedrijven helpt AI bij het optimaliseren van de toeleveringsketen.
  • Bij navigatie helpt AI om de snelste, kortste of efficiëntste route te vinden.
  • In medische laboratoria wordt AI ingezet om geneesmiddelen te ontwikkelen.
  • Met AI kunnen automatisch teksten samengesteld en vertaald worden.
  • De marketingafdeling kan webpagina’s en folderteksten laten schrijven en AI gebruiken voor content marketing.
  • AI helpt juristen in het vinden en gebruiken van jurisprudentie en helpt bij argumentatie.

(Bron: ICT Informatiecentrum)

NOVI TIP
Er wordt al veel kunstmatige intelligentie gebruikt op de achtergrond van allerlei toepassingen (boekhouding, navigatie, enz.). Wil je AI gebruiken voor het maken van teksten e.d.? Lees dan ook het artikel over ChatGPT.