Zero emissiezones

Vanaf 2025 zero-emissiezones voor bestelbussen – dit moet je weten

Grote kans dat je vanaf 1 januari 2025 niet meer met je bestelbus een aantal grote steden in mag. Niet meteen reden voor paniek, maar als dit voor jou gaat spelen, lees dan verder want er komt best veel op je af.

Zero-emissiezones?

Een zero-emissiezone is een wijk of stadsdeel waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Handig … als je daar net een klus kunt doen of iets moet afleveren … Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten dergelijke wijken of stadsdelen hiervoor aanwijzen. Zo willen ze de CO2- en fijnstof uitstoot verminderen. 30 Gemeenten hebben inmiddels zero-emissiezones aangekondigd. Op de website Doehetzero.nl kun je zien welke gemeenten het betreft. 18 gemeenten, waaronder Eindhoven, starten daar 1 januari mee.

Je mag alleen een zero-emissiezone in met een bestelbus of vrachtauto die emissievrij is. Dus elektrisch zijn of waterstof en niet met een bestelbus of vrachtauto die rijdt op benzine, diesel, biodiesel of lpg.

Als je bijvoorbeeld hovenier, timmerman of schilder bent en als je regelmatig een klus in een zero-emissiezone hebt, dan mag je straks alleen nog met emissievrije bus of vrachtwagen de zone in. Het is wel toegestaan met een personenauto met aanhanger.

NOVI TIP
Krijg jij te maken met zero-emissiezones? Dan adviseer ik je om je verder in te lezen op de website van Doehetzero.nl. Daar kun je ook een kentekencheck doen.

Hoe zit dat met mijn huidige (nog jonge) bestelbus?

De nieuwe regels (het verbod dus) geldt voor nieuwe bestelbussen. Voor bestaande bestelbussen Euro 5 of 6 geldt er (gelukkig) een overgangsregeling, maar voor Euro 4 niet.

  • tot 1 januari 2027 voor een Euro 5 bestelbus (of vrachtwagen); en
  • tot 1 januari 2028 voor een Euro 6 bestelbus (of vrachtwagen).

Geen vrijstellingen … Er wordt gesproken over vrijstellingen, maar voor een bestelbus/auto geldt dit alleen als die 40 jaar of ouder is.

… maar wel ontheffingen. Het is wel mogelijk om in een aantal gevallen een ontheffing te krijgen. De belangrijkste mogelijkheden zijn:

  • Dagontheffing. Er kan een dagontheffing worden verleend voor de duur van één dag (van 00:00 uur tot 06:00 de volgende dag. Maximaal 12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente en per kalenderjaar. Misschien dat gemeenten minimaal emissieklasse 5 gaan hanteren. Welke gemeenten wat gaan doen, is nog niet bekend. Goed om te weten is dat je ook een dagontheffing kunt aanvragen binnen 24 uur nádat je een zone bent ingereden. Die geldt dan dus met terugwerkende kracht.
  • Ontheffing particuliere bestelbus. Momenteel wordt nog onderzocht hoe particulieren met een bestelbus/auto ontheven kunnen worden.
  • Ontheffing lange levertijd elektrische bus. Bestel je een elektrische (of waterstof) -bestelbus voor je bedrijf? Dan zijn de levertijden waarschijnlijk erg lang. Je kunt dan ontheffing aanvragen.
  • Ontheffing op basis van een zgn. hardheidsclausule van een gemeente. Bijvoorbeeld bij naderend pensioen of  bij ziekte van de ondernemer.

NOVI TIP
Ontheffingen kun je aanvragen via een speciaal online loket bij de RDW dat waarschijnlijk in juli 2024 gereed zal zijn.

Als je een nieuwe bestelbus/auto wilt aanschaffen

Het kan best zijn dat je een nieuwe bestelbus/auto wilt aanschaffen. Overweeg je een tweedehands diesel, houd dan met de komende zero-emissiezones rekening. Overweeg je een nieuwe bestelbus aan te schaffen, dan moet je met wat nog meer komende wijzigingen rekening houden.

Bpm. Zoals je wellicht weet, hoef je géén bpm te betalen als je meer dan 10% zakelijk in je bestelbus rijdt. Dat scheelt behoorlijk veel geld. Op een bus van € 50.000 zit ca. € 14.000 bpm. Maar opgelet! Want deze fiscale faciliteit gaat vanaf 2025 verdwijnen.

Dan maar een elektrische? Ook voor een elektrische bestelbus hoeft er geen bpm betaald te worden, maar ook dat verandert volgend jaar. Die bedraagt in 2025 slechts € 360, maar toch … Verder is belangrijk aan een elektrische bus:

hogere aanschafprijs;
een lagere actieradius (onderweg opladen);
+ 27% milieu investeringsaftrek (MIA);
+ 12% Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA – max. € 5.000).

Mrb. De motorrijtuigenbelasting gaat niet veranderen. Het voordeel voor de zakelijke bestelbus blijft dus behouden. Mits je aannemelijk kunt maken dat het gebruik minimaal 10% zakelijk is. In 2025 betaal je 25% van het normale tarief. Omdat een elektrische bestelbus behoorlijk zwaar is, zal dat voordeel hierdoor wat tegenvallen. 

NOVI TIP
Weet dat 18 gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones gaan invoeren en dat je daar met een diesel bestelbus/auto niet meer zo maar in mag. Gelukkig is er een overgangsregeling (doe de
kentekencheck )
en kun je een dagontheffing aanvragen. Vanaf 2025 moet er ook bpm bij de aanschaf van een nieuwe bus betaald worden.

Afbeelding van Gino Crescoli via Pixabay