Mobiele bereikbaarheid

Zo blijf je mobiel bereikbaar…

Voor elke ondernemer is het belangrijk om goed voor zijn klanten, leveranciers, werknemers, e.d. bereikbaar te zijn. Maar je mobiele nummer geef je wellicht liever niet aan iedereen. Wat zijn de alternatieven?

Schakel je vaste nummer door naar je mobiel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je kunt je zakelijke, vaste nummer doorschakelen naar je mobiele nummer. Daar zijn allerlei diensten voor, maar daarover verderop meer.

De voordelen. Als mensen jouw vaste nummer bellen, hoef je ze niet je mobiele nummer te geven. Zo kun je privé en zakelijk gescheiden houden. Het is zelfs mogelijk om door te schakelen als er naar de zaak wordt gebeld en alle collega’s in gesprek zijn. Pas dan komt het telefoontje bij jou binnen. Een bijkomend voordeel is dat potentiële klanten die jou niet kennen, een vast nummer wellicht professioneler vinden overkomen dan een mobiel nummer.

De nadelen. Het grootste nadeel zijn de extra kosten die het met zich meebrengt. Bovendien moet je er wel eerst wat voor doen… en dat kost weer wat tijd.

Hoe doe je dat doorschakelen?

Dat is eigenlijk heel makkelijk. Als je vast abonnement bij KPN hebt kan dat met *21*, Je tikt in: *21* -gevolgd met je mobiele nummer – en afsluiten met #. Wat heel handig kan zijn is *61*. Hiermee wordt er pas overgeschakeld nadat het vaste nummer vijf keer is overgegaan en niet is beantwoord. Bij Ziggo werkt het bijna hetzelfde: *21* is doorschakelen, *67* is doorschakelen bij in gesprek en *61* doorschakelen bij niet opnemen. Heb je een vast abonnement, informeer dan bij jouw telecomaanbieder hoe dat het doorschakelen werkt.

Maar ik heb helemaal geen vast abonnement en vast nummer

Het komt, vooral bij zzp’ers, steeds vaker voor dat je alleen nog een mobiele telefoon hebt en geen vast abonnement meer. Geen nood. Je kunt wel een vast nummer krijgen en de leverancier daarvan alle telefoontjes naar jouw mobiel (smartphone) nummer laten omleiden.

Voice over IP. Het nummer begint dan met het landelijke 085 of met een regio kengetal. Het telefoonverkeer loopt dan via internet en we noemen dit Voice over IP (VoIP). Met zo’n dienst is vaak nog meer mogelijk. Denk aan een voicemail inspreken, meer nummers doorschakelen, gesprekken opnemen, een welkomstboodschap inspreken, een keuzemenu instellen, enz. Allemaal afhankelijk van jouw wensen en behoeften.

En wat kost dat dan allemaal?

Doorschakelen. Hetdoorschakelen met *21, *61, e.d. op zich is gratis, maar opgelet want het doorschakelen wordt als een nieuw telefoongesprek gezien. Stel, er belt een klant naar de zaak; dat kost jou niets. Dan wordt er doorverbonden naar jouw mobiel: hiervoor worden dan de normale belkosten voor je vaste abonnement gerekend. Maar als dat de bereikbaarheid ten goede komt en je privé minder gestoord wordt, kan dat een heel goede keuze zijn.

VoIP. Meestal betaal je naast je mobiele abonnement, dan ook VoIP-abonnementskosten per maand én ook voor elk gesprek dat wordt doorgeschakeld. De tarieven per minuut variëren tussen ongeveer € 0,06 en € 0,10 en soms wordt ook een starttarief (ca. € 0,05 per gesprek) in rekening gebracht. Voor alle extra diensten betaal je ook een extra bedrag per maand. Maar ook nu geldt dat de opbrengsten zeker kunnen opwegen tegen de kosten. Het hangt helemaal van je persoonlijke situatie af. Ter illustratie heb ik de vanaf-prijzen van een paar VoIP-abonnementen op een rijtje gezet:

ZZP Vast-Mobiel € 4,95 per maand en € 9,95 per maand incl. onbeperkt bellen. Voicemail € 2,50 en welkomstboodschap € 2,50 per maand extra.

Rinkel € 10 per maand + € 0,06 per minuut gesprekskosten (incl. één nummer). € 20 per maand incl. onbeperkt bellen, voicemail, welkomstbericht.

Eigen nummer € 7,20 voor een abonnement met een vast nummer. Gesprekskosten € 0,08 per minuut en € 0,05 starttarief per gesprek.

Voys € 19 per maand voor onbeperkt bellen in Nederland en € 1,25 per maand voor een telefoonnummer.

En nu?

Je beslist zelf op welke wijze je telefonisch bereikbaar wilt zijn. Er zijn goede technische mogelijkheden om een vast nummer te laten doorschakelen naar je mobiel. Als je tarieven van aanbieders vergelijkt, vergelijk dan geen appels met peren. Zet op een rijtje wat dan de abonnementskosten per maand, de kosten per minuut, de startkosten en de eventueel gratis belminuten zijn die worden aangeboden. Vergeet dan ook niet de extra kosten voor de extra wensen die je hebt.

NOVI TIP
Je kunt met *21* je vaste telefoon doorschakelen naar je mobiel. Heb je geen vast abonnement, dan valt een 085- of een kengetalnummer via VoIP te overwegen. Check de abonnementskosten, de kosten per minuut voor inkomend en uitgaand verkeer en eventuele startkosten en gratis belminuten.

Afbeelding van Vinzent Weinbeer via Pixabay

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.